Externe vertrouwenspersoon
“Ik weet precies wat er speelt in m’n bedrijf”, zeg je
Maar waarschijnlijk zie je grensoverschrijdend gedrag over het hoofd, want dat is wel het laatste dat medewerkers met je delen.
En daarom heb je een vertrouwenspersoon nodig.
- - -
Stel:
- Je Duitse medewerker wordt gepest met zijn accent
- Een twintiger voelt zich genegeerd door de oude garde
- Medewerkers storen zich aan de Playboy-kalender in de kantine
- Je stagiair ontvangt seksueel getinte appjes van zijn stagebegeleider
- Een strenggelovige medewerker krijgt geen uitnodiging voor de vrimibo
Bij wie kunnen ze aankloppen? Hoe help je ze?
“Tja. Als ze niks zeggen, kan ik er ook niks mee”
Klopt. Deels.
Medewerkers zwijgen, omdat ze afhankelijk van je zijn. Jij beoordeelt hun functioneren en je betaalt hun salaris. Logisch dat ze geen open kaart spelen.
Daarnaast is de werksfeer in kleinere bedrijven informeel, en de sociale samenhang is sterk. Je mensen spreken elkaar op het voetbalveld, de handtastelijke productieleider is familie van de buurman, de ‘grappige’ collega traint het hockeyteam van je dochter.
Eén melding bij ‘de baas’ zet een heel netwerk op z’n kop.
Ondertussen rommelt het op de werkvloer, zonder dat je het doorhebt. Vandaar de externe vertrouwenspersoon.
Sandra de Bree, vertrouwenspersoon
Grensoverschrijdend gedrag is als een veenbrand: Het smeult onder de oppervlakte en brengt veel schade aan.
Ik zorg ervoor dat jij niet hoeft te blusen
Zo help ik je
In de basis ben ik de veilige haven voor je werknemer. Daarnaast ondersteun ik jou in het voorkomen van ongewenst gedrag.
Eerste opvang
In een neutrale omgeving vertelt je medewerker zijn verhaal. Ik draag mogelijke oplossingen aan, je medewerker beslist wat hij hiermee doet. Soms help ik bij het indienen van een klacht. Of ik verwijs door naar een instantie of hulpverlener.
Voorlichting & preventie
Je mensen moeten me weten te vinden. Daarom help ik je met de medewerkersvoorlichting. Dat kan met foldermateriaal en een bericht op intranet, maar ik laat mijn gezicht ook graag zien in een pizzasessie of in de kantine.
Advies
Ik adviseer je over de aanpak van ongewenst gedrag. Daarnaast krijg je jaarlijks een geanonimiseerd verslag met een overzicht van het aantal gesprekken en tips voor verbeteracties.
“Dus met jouw komst mogen we geen grapjes meer maken?”
Je mag heel veel, maar de maatschappelijke normen zijn veranderd. Dat iets als grapje bedoeld is, doet er niet toe. En een practical joke kan evenveel pijn doen als keiharde discriminatie.
Als gedrag als ongewenst wordt ervaren, is het ongewenst.
En vergeet niet: het gedrag is niet alleen nadelig voor je werknemer.
Als je niet ingrijpt, ondermijnt grensoverschrijdend gedrag je hele organisatie.
Met een vertrouwenspersoon voorkom je een hoop ellende
- Je verkleint de kans op stress, verzuim en arbeidsongeschiktheid: werknemers trekken eerder aan de bel
- Je voorkomt broeierige conflicten: medewerkers spreken onderlinge spanningen sneller uit, ook zonder mijn tussenkomst
- Je deelt de verantwoordelijkheid: zowel jij als je personeel werken aan een veilige werkcultuur, omdat je mensen ongewenst gedrag leren herkennen
Onder de streep gaat iedereen zich gedragen naar de omgangsvormen die je met z’n allen hebt opgesteld. En dat merk je direct aan de sfeer.
Dus: maak het taboe bespreekbaar
Met grensoverschrijdend gedrag is het net als met onkruid. Hoe eerder je het bestrijdt, hoe kleiner de kans dat het gaat woekeren.
Even sparren? Mag altijd.
Bel 085-8087606, mail naar sandradebree@hrenmeer.nl of vul het contactformulier in. Dan weet je snel wat ik voor je kan doen.